MAYDAY Wojciech Ziółkowski agencja reklamowa Wrocław Wojciech Ziółkowski MAYDAY studio reklamy Wrocław

ARTYKUŁY - teksty, eseje, polemiki


Wojciech Ziółkowski © 2012
data publikacji - 25 listopada 2012

LOGO

Subiektywny szkic o logo jako zjawisku kulturowym, dziedzinie kreacji i jego roli w tworzeniu wizerunku firmy

Czym jest logo a czym logotyp? Skąd się wzięły w naszej przestrzeni kulturowej? Dlaczego są takie ważne? Czy firma bez logo jest firmą bez twarzy?


Jedną z częstych rozterek przedsiębiorców - zwłaszcza małych firm rozpoczynających działalność gospodarczą, jest kwestia posiadania lub nie znaku firmowego – loga. Pytanie to nierzadko pozostaje w zawieszeniu ginąc w wirze codziennych spraw towarzyszących prowadzeniu biznesu. Często też zdarza się, że dokonuje się świadomego negatywnego wyboru rezygnując z tej inwestycji w obawie przed kosztami lub w wyniku przekonania o jej niskiej praktycznej przydatności. Bywa, że właściciele firm poprzestają na rejestrowej nazwie własnej traktując logo jako mało istotny ozdobnik, rodzaj kwiatka wpiętego w firmową butonierkę. W rezultacie wielu z nich nie posiada znaku firmowego lub posługuje się jego amatorską protezą. U podstaw takiego podejścia leży najczęściej:

  • niedocenianie tego elementu, brak dostatecznej wiedzy o jego wadze, sile i potencjale,
  • nieuzasadnione przekonanie, że logo jest domeną dużych przedsiębiorstw, małe zaś firmy nie potrzebują takiego wyróżnika,
  • obawa przed kosztami.

Kwestia loga to w istocie kwestia stosunku do identyfikacji wizualnej własnej firmy, a tym samym wyboru drogi jakiego dokonuje właściciel w kwestiach strategicznych – być wyraźnie postrzeganym na tle konkurencji, budować swój pozytywny wizerunek, skutecznie się reklamować, łatwiej pozyskiwać klientów i sprzedawać produkt czy pozostając w cieniu, liczyć wyłącznie na bierny popyt lub np. sprawność przedstawicieli handlowych? Z tego punktu widzenia nie jest więc istotna wielkość firmy. Każdy kto chce być zauważony, kto chce aktywnie i z dobrym skutkiem zwrócić uwagę klienta na swoją firmę i ofertę, musi tworzyć i promować swój jak najlepszy obraz w oczach potencjalnego odbiorcy. Nie ma innej drogi, a jej nieodzownym elementem jest posiadanie własnego loga. To właśnie małe firmy szczególnie potrzebują wyróżnika-błysku, który da im szansę przyciągnięcia wzroku kupującego. W atakującym nas dziś zewsząd gąszczu reklam, mediów i natłoku informacyjnym, nie jest to zadanie łatwe. Rynek reklamy to popisowe pole najnowocześniejszych technologii – od informatycznych, telekomunikacyjnych po socjotechnikę i psychologię. To także jeden z najmocniej zasilanych finansowo sektorów gospodarki światowej. Mimo to, mimo tempa zmian, wszelkich kosmicznych nowinek i chwytów, niezmiennie obecnym w przestrzeni kulturowej i jednym z najskuteczniejszych elementów w trybach reklamy jest stary, dobry szyld – LOGO.

Logo czy logotyp?

logo dla firm

Wielokrotnie mylone pojęcia loga i logotypu nie są tożsame. Dobre ich zrozumienie wyławia subtelną różnicę o charakterze formalnym. Logo to samodzielny znak graficzny, symbol właściciela lub pojęcia - figuralny bądź abstrakcyjny. Fachowo zwany jest sygnetem od łacińskiego słowa signum – znak, cecha. Logotyp zaś to znak o takiej samej funkcji lecz wykorzystujący elementy typografii czyli pisma (od greckiego typos – forma i graphe - pismo). W praktyce logotypy to często nazwy własne ujęte w zindywidualizowane graficznie czcionki. Mogą i zwykle występują razem z logiem. Dzięki temu oba wzajemnie się uzupełniają i wzmacniają, choć… mogą żyć bez siebie. Spójność formy, miejsca i celu sprawia, że dopuszczalne jest określanie mianem loga całości kompozycji, której faktycznymi składnikami jest i sygnet i logotyp. Jest to niuans raczej dla twórców i teoretyków niż dla przeciętnego zjadacza reklamy, ale wiedza ta, jak każda inna, jest zawsze pożyteczna.

Większość z nas kojarzy logo firmy Nike w postaci charakterystycznego, stylizowanego bumerangu. Towarzyszy mu z reguły ascetyczny logotyp NIKE pisany zwykłą, pochyłą bezszeryfowa czcionką. Razem czy osobno, logo i logotyp - obie formy równoprawnie i skutecznie reprezentują firmę w oczach klientów.

Z pewnością od loga/logotypu należy odróżnić slogany, które często towarzyszą głównym znakom firmowym. Jest to niekiedy bliskość zupełnie dosłowna wynikająca z symbiozy. Frazy słowne wchodzą wręcz w pole loga/ logotypu zrastając się z nim. Mają skojarzyć symbol główny z nośnym hasłem reklamowym i wzmocnić oddziaływanie zarówno samego loga, jak i konkretnego produktu. Zwykle jednak ich żywot jest znacznie krótszy i łatwo je wyizolować w naszej pamięci bez szkody dla zasadniczego wizerunku. Wszyscy pamiętamy hasła "enjoy Coke" albo "That’s it!" towarzyszące napojom Coca-Coli, "przyklejone" niemal do każdej butelki i reklamy produktu. Mimo tak mocnej kampanii nikt raczej nie pomyli ich z samym rdzeniem - sygnetem czy słynnym falistym logotypem.

tanie dobre loga Wrocław

A jednak zdarzają się wyjątki! Z zasady "skazane na pożarcie", tworzone dla doraźnych i ukierunkowanych kampanii, slogany bywają niekiedy zaskakująco żywotne. Istnieją przykłady ilustrujące moc genialnego pomysłu, który potrafi przyćmić i wcisnąć w tło całe swe otoczenie. Czy ktoś pamięta dziś instytucję o nazwie "Związek Cukrowników"? A może ktoś pamięta ich logo? Nie? Z pewnością większość z Państwa kojarzy natomiast slogan „Cukier krzepi”. Bodaj najsłynniejsze polskie hasło reklamowe zostało stworzone w roku 1931 przez Melchiora Wańkowicza. Przeżyło ową firmę dla której powstało, przeżyło wojnę, autora, przeżyje nas. Bo jest dobre. Możnaby rzec - jest ikoną wśród sloganów, kwintesencją tego czym powinno być także logo - zgrabnym minimum formalnym z duszą, niosącym maksimum treści.

Fundament wizerunku

Stworzenie dobrego loga firmowego rozpoczyna złożony proces budowy identyfikacji wizualnej. Jest niczym wierzchołek góry lodowej – początkiem i bazą otwierającą rozległe pola kreacji. Z loga powinien wynikać zarówno ogólny styl wizerunkowy, jak i konkrety w postaci firmowego koloru (kolorów) czy typografii. Pod jego dyktando powinny powstać spójne stylistycznie projekty papierów firmowych, kopert, wizytówek, folderów, a także strony internetowe, publikacje, gadżety czy odzież reklamowa. Idąc dalej, stosownie do możliwości i fantazji, można dobierać kolory wnętrz i wyposażenia firmowego, malować i oklejać samochody itd. itp. Wszystko to konsekwentnie prowadzone np. przy zastosowaniu księgi znaku, doskonale i pewnie buduje prestiż firmy i pozytywny odbiór w oczach klienta.

MAYDAY Wojtek Ziółkowski